Ocena pracownicza


Ocenianie pracowników jest procesem niezbyt lubianym zarówno przez oceniających jak i ocenianych.  Problem z akceptacją tego procesu - w istocie swej niezbędnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem - bierze się z nieznajomości rzeczy lub niezrozumienia, czym rzeczywiście jest ocena pracownicza.


Co i kiedy oceniać?


W zależności od tego na jakim etapie procesu pracy znajduje się pracownik, różny nacisk kładzie się na to co i dlaczego podlega ocenie. Na etapie „wchodzenia” pracownika do organizacji ocenie poddawana jest jego osobowość oraz bagaż posiadanych kompetencji czy kwalifikacji. Zwraca się uwagę na wybrane cechy osobowości, istotne z punktu widzenia specyfiki pracy na określonym stanowisku. Cechy stanowią podłoże dla budowania postaw oraz realizowania określonych zachowań organizacyjnych. Cechy bada się stosując różnego rodzaju testy.


Zapraszam MAŁE PRZEDSIĘBIORSTWA i FIRMY RODZINNE 
do współpracy w zakresie PROJEKTOWANIA OCENY PRACOWNICZEJ


Na etapie transformacji ocenia się sposób wykonywania czynności. Zwraca się uwagę na ile zachowania realizowane przez pracownika przy wykonywaniu określonych czynności w procesie pracy odpowiadają wymaganym w tym względzie standardom. Tutaj mamy do wyboru całą masą metod i technik pomiaru: metoda rozkładu normalnego, ocena opisowa, metoda punktowa, skale ważone, skale behawioralnie ustruktualizowana (BARS), metoda zdarzeń krytycznych, itd.
Na etapie wyjścia ocenie poddawane są efekty realizowanych czynności. Zwraca się uwagę na rzeczywiste osiągnięcia pracowników. Chodzi tutaj o uwzględnienie niektórych aspektów zarządzania przez Cele (MbO) i wykazanie, czy owe cele zostały zrealizowane, o określenie ilościowych standardów pracy i porównanie z nimi indywidualnych efektów oraz o portfolio personalne pracownika.

Szkolenie na WYMIAR


Dobrze skonstruowana ocena pracownicza powinna być zaprojektowana na miarę konkretnej organizacji. Nie może być, ani nadto skomplikowana, ani zbyt ogólna. Powinna natomiast dotyczyć tych obszarów aktywności pracownika, które z perspektywy życia organizacyjnego są szczególnie interesujące i potrzebne. Jednocześnie musi być zgodna z opisem stanowisk i zakresami obowiązków pracowników objętych oceną.


Przystępując do rozmowy oceniającej należy zawsze jasno określić, co będzie przedmiotem oceny oraz do czego zostaną wykorzystane jej wyniki. Rozmów oceniających nie należy się bać. Po pierwsze trzeba się do nich dobrze przygotować pod względem merytorycznym i "miękkim" - uwzględniając zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej. Należy przy tym pamiętać, że rozmowa oceniająca powinna mieć charakter rozmowy motywująco - rozwijającej.





Zakres tematyczny szkolenia został przewidziany na 16 godzin aktywnych zajęć. Program zawsze dostosowuję do zgłoszonych przed szkoleniem potrzeb Klienta.
Celem proponowanego szkolenia jest przyswojenie sobie zasad prawidłowego przeprowadzania ocen pracowniczych. Podczas szkoleń szczególnie uczulamy kursantów na miękkie aspekty oceny oraz jej dynamikę w odniesieniu do zmieniających się warunków organizacyjnych. Szkolenie prowadzone jest metodami aktywnymi. Uczestnik zyskuje umiejętności projektowania formularza oceny okresowej i regulaminu ocen pracowniczych a ponadto przechodzi trening prowadzenia rozmowy oceniającej. Uczestnik zyskuje umiejętności projektowania formularza oceny okresowej i regulaminu ocen pracowniczych a ponadto przechodzi trening prowadzenia rozmowy oceniającej.


Zapamiętaj! Prawidłowo przeprowadzona ocena umożliwia zwiększenie efektywności, poprawę jakości pracy, racjonalizację procesu zarządzania ludźmi, stworzenie efektywnego systemu motywacyjnego, zidentyfikowanie potrzeb szkoleniowych, określenie ścieżek kariery dla poszczególnych pracowników, prowadzenie polityki awansów i przesunięć stanowiskowych oraz uzyskanie informacji zwrotnej o trafności podejmowanych działań rekrutacyjnych.


Tematyka szkolenia:


Moduł I - Cele oceny, jej formy i funkcje w zarządzaniu


Systemy ocen - rodzaje i cele oceny okresowej
Wymagania wobec ocen
Tworzenie regulaminu przeprowadzania ocen okresowych
Tryb dokonywania oceny
Odwoływanie się od ocen

Moduł II - Budowanie systemu ocen

Projektowanie
Wdrażanie
Monitorowanie
Kryteria oceny
Rodzaje kryteriów
Metody konstruowania kryteriów oceny

Moduł III - Tworzenie arkuszy  ocen okresowych na określone stanowiska pracy

Moduł IV - Techniki oceny

Moduł V - Skuteczność ocen

Moduł VI - Istota rozmowy oceniającej

Specyfika rozmowy oceniającej, funkcja motywująco -  rozwijająca
Przygotowanie się do rozmowy oceniającej
Prowadzenie rozmowy oceniającej
Przekazywanie informacji zwrotnych


Trener: dr Agnieszka Kowarska - antropolog organizacji, metodyk rozwoju umiejętności psychospołecznych, specjalista zarządzania zasobami ludzkimi

Zapraszam!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz